Frågor och svar om ID06

Här finner du svar på de vanligaste frågorna om elevID06.

Filtrera frågor och svar

Hur lång är leveranstiden?

Vi räknar med en leveranstid på 2-5 arbetsdagar, räkna dock med att första leveransen tar längre tid då det är mycket som ska administreras.

Behöver man manuellt gå in och spärra kortet?

Du måste meddela support@elevi06.se om kortet ska spärras innan kortet har gått ut i giltighetstid, blivit borttappat eller är trasigt.

Kan alla skolor ansluta sig till elevID06?

Alla skolor som behöver ID06-kort till elever kan ansluta sig till elevID06-systemet.

Varför kommer jag till en tom sida när jag försöker registrera mig/logga in?

Använder du webbläsare internet explorer eller microsoft edge så kan det uppstå tekniska problem. Prova med en annan webbläsare som exempelvis google chrome, safari eller firefox så ska det fungera bättre.

Varför hittar jag inte klasser som jag registrerat på BYN?

Eftersom vi inte har importerat några register från BYN så syns inte de klasser som skolor lagt in tidigare. Har eleverna i klassen redan ID06-kort så ska du inte lägga in klassen i systemet då du enbart använder elevID06-systemet för att beställa nya kort.

Hur vet jag om mina förbeställningar är godkända?

Genom att trycka på de tre prickarna längst ut till höger på respektive elevs namn kommer informationen om eleven rullas ner. Där kan du se status på kortet samt redigera eventuella fel som gjort att förbeställningen blivit avvisad.

Går det att lägga in elever med tillfälligt personnummer?

Det går inte att lägga till elever med tillfälligt personnummer däremot går det att lägga till elever med LMA-kort. Detta gör du genom att byta från personnummer till LMA-kort i rutan för identifikationstyp, även en bild på LMA-kortet måste bifogas.

Hur spärrar jag ett kort

Är kortet skapat innan 1/9 2018 så kan du kontakta BYN, det är de som har beställt kortet åt dig och vet därför hur du ska gå tillväga för att spärra det. Är kortet utfärdat av oss på elevID06 AB så kan du skicka ett mejl till support@elevid06.se där du anger vilket kortnummer som ska spärras.

Hur registrerar jag mig?

Du kan trycka på knappen logga in längst upp i högra hörnet för att komma till rätt sida. Därefter ska du trycka på ansök med bank ID. Därefter är det bara att följa instruktionerna som ges på skärmen.

Skulle du behöva hjälp så hittar du instruktioner under fliken beställning av kort här på vår hemsida.

Hittar du inte det svar du söker?

Skriv din fråga i formuläret nedan så kompletterar vi listan.