Frågor och svar om ID06
Här finner du svar på de vanligaste frågorna om elevID06.
Filtrera frågor och svar
För att vända bilden åt rätt håll gör på följande sätt
- Öppna bilden i Paint
- Vänd bilden rätt
- Tryck “Spara som” och spara ner bilden igen.
- Hämta upp den nya sparade bilden i beställningen av ID06-kortet.
Vi räknar med en leveranstid på 2-5 arbetsdagar, räkna dock med att första leveransen tar längre tid då det är mycket som ska administreras.
Du måste meddela support@elevi06.se om kortet ska spärras innan kortet har gått ut i giltighetstid, blivit borttappat eller är trasigt.
Alla skolor som behöver ID06-kort till elever kan ansluta sig till elevID06-systemet.
Använder du webbläsare internet explorer eller microsoft edge så kan det uppstå tekniska problem. Prova med en annan webbläsare som exempelvis google chrome, safari eller firefox så ska det fungera bättre.
Eftersom vi inte har importerat några register från BYN så syns inte de klasser som skolor lagt in tidigare. Har eleverna i klassen redan ID06-kort så ska du inte lägga in klassen i systemet då du enbart använder elevID06-systemet för att beställa nya kort.
Genom att trycka på de tre prickarna längst ut till höger på respektive elevs namn kommer informationen om eleven rullas ner. Där kan du se status på kortet samt redigera eventuella fel som gjort att förbeställningen blivit avvisad.
Det går inte att lägga till elever med tillfälligt personnummer däremot går det att lägga till elever med LMA-kort. Detta gör du genom att byta från personnummer till LMA-kort i rutan för identifikationstyp, även en bild på LMA-kortet måste bifogas.
Är kortet skapat innan 1/9 2018 så kan du kontakta BYN, det är de som har beställt kortet åt dig och vet därför hur du ska gå tillväga för att spärra det. Är kortet utfärdat av oss på elevID06 AB så kan du skicka ett mejl till support@elevid06.se där du anger vilket kortnummer som ska spärras.
Du kan trycka på knappen logga in längst upp i högra hörnet för att komma till rätt sida. Därefter ska du trycka på ansök med bank ID. Därefter är det bara att följa instruktionerna som ges på skärmen.
Skulle du behöva hjälp så hittar du instruktioner under fliken beställning av kort här på vår hemsida.
Hittar du inte det svar du söker?
Skriv din fråga i formuläret nedan så kompletterar vi listan.